E-ticaret sitesi kurmak isteyenler için rehber ve 9 önemli madde
Türkiye’de ve Dünya’da birçok işletme veya kişiler web dünyasının ve dijitalin inanılmaz gücünün farkındalar.
Herkes bu çarka dahil olup bu güçten istifa etmek istiyor. Elbette yeri ve zamanı geldiğinde bu tür bir girişim tüm işletmeler için faydalı olacaktır. İster hazır sistemler üzerinden bir web sitesi oluşturun, isterseniz profesyonel bir web ajansına web sitenizi yaptırın. Kurumsal veya kişisel olsun bir web sitesi sahibi olmadan önce kendinize sormanız gereken önemli bazı sorular olmalı.
Neden bir e-ticaret sitesi oluşturmalıyım?
Evet, neden bir e-ticaret sitesi oluşturmalısınız? İnternet ortamında görünmek için mi? Sahibi olduğunuz bir ürün veya hizmet pazarlamak için mi? ürününüzü geniş kitlelere tanıtmak için mi? Yoksa sadece bir web sitemiz olsun diye mi?
Nereden bakarsanız bakın hepsi de aslında haklı sebepler gibi görünüyor. Fakat bu sorulardan önce sormamız gereken daha öncelikli bazı sorular var. Öncelikler e-ticaret sistemini, yapısını işleyişini ve mantığınız anlamamız gerekir.
E-ticaret nedir?
Tabii, herkes bu terimin ne anlama geldiğini biliyor bizim buradaki asıl amacımız sözlük anlamından çok e-ticaret sitesi yaptırmak isteyen kişi veya şahısları dijital dünyaya girmeden önce aydınlanmalarını sağlamak.
Adında her ne kadar ticaret olsa da bu senaryodaki figüran ve aktörler gerçek Dünyadaki yani offline ticarettekinden farklı, peki nedir bu farklılıklar?
Online ticarette pazarlama araçları olarak arama motoru optimizasyonu ve sosyal medya pazarlaması öne çıkarken offline pazarlamada portföyü geniş bir pazarlama uzmanından yardım almak belki yeterli olacaktır.
Online ticarette öne çıkma, performans, cpc’ler üzerinden rekabet edilirken offline dünyada her sektörün bu anlamda farklı dinamikleri olacaktır.
Yukarıdaki koyduğumuz ölçüleri baz aldığımızda offline pazarlamada yardım alacağınız pazarlama uzmanının portföyünden yaralanarak sonuç alabilirken, online e-ticaret hiç bilinmeyen veya farklı markada bir ürünü satıyorsanız. Öncelikle marka bilinirliği, marka sadakati ve güvenirlilik gibi bazı aşamaları geçmemiz gerekiyor.
Süreçler farklı avantaj ve dezavantajlar farklı burada bu şekilde bir kıyas yapmaktaki amacımız elbette online ve offline pazarlamayı karşılaştırmak değil buradaki temel amacımız bir e-ticaret web sitesi oluşturmak isteyen küçük esnafımız dahil tüm işletme ve şahısların bilgilenmesini sağlamak.
E-ticaret temelde, ürün içeriklerden tutun arama motoru çalışmalarına, kampanyalardan tutun lojistiğine kadar kendi özgü bir sistem ve operasyonel bir döngüye sahiptir.
E-ticaret ve arama motoru optimizasyonu nedir?
Eğer arama motorunda sitenizi veya ürününüzü öne çıkarmak isterseniz, bu da muhtemel Google olacaktır.
Google’da olan rakiplerinizle alakalı bir analiz yapmalı ve sonrasında rekabet edeceğiniz kelimelerden bir havuz oluşturup bu anahtar kelimeler üzerinden yürümelisiniz. Genelde e-ticaret sitesi oluşturmak isteyen şahıs veya firmalar dijital ajans veya seo uzmanı tarafından tüm anahtar kelimelerde öne çıkarılacaklarını zannediyorlar fakat tüm anahtar kelimelerde yükselseniz bile bu çıkış kalıcı olmayacaktır. Kaldı ki Google artık bu şekilde manipülasyonları izin vermemektedir.
Her şeyden önce unutmamız gereken altın kural “ Web site ve anahtar kelimeden öne çıkmak uzun vadede mümkündür “ ayrıca başta söylediğimiz gibi öne çıksak dahi bulunduğumuz konumda kalıcı olmak yani otorite olmak bizim asıl hedefimiz olmalı.
E-ticaret ve sosyal medya ilişkisi nasıl olmalı?
Sosyak medya için bütçe, zaman ve hedefleri iyi belirlememiz gerekir. Eğer yeni başlıyorsak E-ticaret girişimimiz İnsanlar tarafından bilinmediği için bir marka bilinirliği kampanyası ile başlayıp buna paralel olarak ürün tanıtımları ve kampanyalar ile bunu desteklememiz gerekir.
Bununla beraber, ilk intibaa çok önemli olduğu için sosyal medyada müşteri desteği konusunda son kullanıcılardan hiçbir şeyi esirgememek gerekir.
E-ticaret ve marketing çalışmaları nasıl olmalı?
Ürün kampanyaları, müşteri kampanyaları, özel günler, remarketing çalışmaları tüm kampanya araç ve kombinasyonlarını denemeliyiz bu şekilde yeni kullanıcılar elde edebilir mevcut olanları elimizde tutabiliriz, remarketing kampanyaları kendimizi ve sepetinden bıraktığı ürünü hatırlatabiliriz Tüm bu bahsettiklerimiz ve daha fazlası bir bütünün parçası ve hepsi üzerinde ayrı ayrı olarak eğilmek uzun ve kısa vadeli planlar ile eş zamanlı planları yapılıp, yönetilmesi ve yürütülmesi gerekir.
E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir?
Bunun içinde altın kural özgün içerikler, güncel bir site oluşturmalıyız. Son kullanıcının gezinmesini ve aktif olmasını sağlayacak yani kullanıcı deneyimini kolaylaştıracak ve artıracak dokunuşları da göz ardı etmemeliyiz.
Oluşturacağımız kategori ve ürünleri iyi ilişkilendirmeli, son kullanıcının aradığı şeye kolayca ulaşabileceği e-ticaret platformu oluşturmalıyız. Ürün filtrelemeleri ürününüze uygun şekilde tasarlanmalı.
Site hızı son kullanıcının bilmediği ama son kullanıcı deneyiminde öne çeken bir faktördür. Tüm işlemleri yaparken site hızını göz ardı etmemeliyiz.
Son olarak ise ödeme adımları bu konuda ki önemli olan bir diğer faktör budur. İnsanlar bir avm’de tüm gün boyunca dolaşıp aradıkları şeyi bulmak isteyebilirler fakat E-ticaret sitelerinde mantık bu şekilde değildir. Sepet aşamasında, check aşamasında veya ödeme aşamasında siteye terke edenlerin sayısın bazı sitelerde toplam satış hacmini bile geçebilmektedir
E-ticaret için hangi e-ticaret sistem uygundur?
Bu konuda elimizde birkaç şık var. Bunlardan ilki hepinizin bildiği üzere hazır e-ticaret paketleri bu tür paketlerin en büyük avantajı bir domain aldıktan sonra bir tıkla bir e-ticaret sitesi kurabilmeniz bunun yanında ihtiyacınız olan tüm modüllerin elinizin altında olması, her bütçeye uygun paketlerin bulunması gibi daha bir çok faydası var.
Tabii e-ticaret başlarken ürün girişleri, görsel optimizasyonu vs.. gibi bir çok iş yükünden sizi kurtarıyor.
Peki dezavantajı nedir? Dezavantajı ise bir firmaya ve o firmanın sistemine bağlı olmanız, tema’da ve diğer tüm işlerde firmanın size verdiği kadar özgürsünüz. Hiçbir sistem açık kaynak kodlu olmadığı için veya bu anlamda sınırlı bir özgürlük tanıdığı için ilerde sizin için sıkıntı çıkaran bir durum olacaktır.
Eğer ortaya koyduğunuz e-ticaret girişimi başarılı olursa, işinizi bir adım ileriye taşımak istediğinizde hazır e-ticaret paketleri ile kurduğunuz bu sistemi büyütmek ve sitenizi geliştirmek isteyeceksiniz. İşte bu aşamada hazır online e-ticaret sistemleri yürümeniz zor olacaktır.
Evet biz avantajları ve dezavantajlarını belirttik karar size kalmış… gelelim diğer alternatiflere…
E-ticaret (e-commerce) ve içerik yönetim sistemleri(CMS) nelerdir?
Wordpres, joomla, Magento, Drupal
Yukarıda bahsettiğimiz sistemler Türkiye’de ve Dünyada en çok kullanılan içerik yönetim sistemleri sanal posla sistemlerinin yaygınlaşması ve kolay entegresi sayesinde bu sistemler ile e-ticaret oldukça kolay bir hale geldi.
Bizim kendi tecrübelerimiz ve Türkiye’de çok kullanılan ve başarılı olduğunu düşündüğümüz sistemlerdir. Bu sistemlerden herhangi birini kullanarak bir e-commerce sitesi oluşturtabilirsiniz.
Bu sistemlerin ortak yönler ve avantajları ise şöyle:
Sistemlerin hepsi açık kaynak kodludur.
Seo(Arama motoru optimizasyonu) yapmak kolaydır.
Geniş tema yelpazesi ve tema ekleme olanağı ile işimizi kolaylaştırır.
Kurulumu kolaydır.
Yönetim paneli kolay ve kullanışlıdır.
Eklenti desteği bulunur.
Dezavantajları ise avantajlarına göre daha az olmakla beraber aslında eksi bir yön olarak tanımlayabiliriz.
İyi bir tema almak isterseniz $50 ve $200 dolar arasında bir ücret ödeyebilirsiniz öte yandan ücretsiz temaları da mevcuttur.
Eklentiler dede keza ücretli ve ücretsiz veya sınırlı ve sınırsız kullanım mevcuttur. Sistemler arasında kullanımı ve kurulumu en kolay olanı ve bizim de tavsiyemiz wordpress’dir. Eğer bir wordpress sitesi kurmak isterseniz bunu kendiniz yapabilirsiniz eğer bir e-ticaret platformu oluşturacaksınız mutlaka profesyonel bir yardım almanız gerekir.
E-ticaret sitesi kurulduktan sonra neler yapmalıyız?
İkinci altın kural sabır istikrar getirir, ülkemizde şu anda ortalama 70.000 işletmenin e-ticaret faaliyeti yürütmesine rağmen ilk hevesle açılan bu girişimlerin çoğu başlangıçtaki bu heyecanını kaybetmekte.
İşletmelerimizin yaşadığı bu sıkıntıdan dolayı da bu şekilde bir makale ortaya çıkarmak istedik. Burada eksik bilgilenmenin olduğu kadar Dijital dünyada yaşanan bilgi kirliliği de rol aldığını da söylememiz gerekir.
Özetlemek gerekirse domatesi yumurtayı verdim melemen nerede mantığından kurtulmamız gerekir. Şimdi burada bir e-ticaret sitesi kurmadan önce, kurulum aşamasında, yayına alındıktan sonraki aşamaları maddeler halinde özetlemek isteriz.
Bunu kontrol etmenin en kolay yolu “bir kontrol listesi” yapıp teker teker tüm maddeler ile e-ticaret sitemizi karşılaştırmaktır
Ne kadar zamanımız var.
Ne kadar sürede ne gibi sonuçlar bekliyoruz.
Hedeflerimize ve bütçemize uygun bir partner bulmalıyız.
Bulduğumuz ajans veya kişi ye hedeflerimizi sunmalıyız.
Ajansın hedeflerimiz karşısında olan yorumu ve tasiyelerini almalıyız.
Ortak bir karara varıp hedeflerimize için süreçler belirlemeliyiz.
Ajansınız veya sistem sağlayıcı kurulum için ne kadar süre istedi
Bitiş süresindeki esneme payı nedir.
Sitemiz bittikten sonra ne tür tanıtım ve kampanyalar yapılacak.
Hangi mecralarda yapılacak.
Operasyon ve lojistik kurgusu gibi bazı aşamalar nasıl olacak gibi
Bu yazımızda e-ticaret sitesi kurmak isteyen küçük ve orta ölçekli işletmelerimize yardımcı olmak ve rehberlik etmek istedik.